(( اسلامبول )) یا همان استانبول که در طول سالها نامش به این شکل تغییر پیدا کرد.

enlightened اسلامبول در زبان ترکی استانبولی به جائی که اسلام در آن زیاد است گفته می شود.

 

 

استانبول با حمام های معروف ترکی اش، بازارها ،مدارس، کاخ توپکاپی و بسیاری از آثار تاریخی دیگر که در دوره ی سلطان محمد فاتح توسط معمار معروف آن زمان معمار سینان طراحی شده است معرفی میشود که امروزه مردم زیادی را از سراسر جهان جذب میکند. در سالهای اخیر صنعت جذب توریسم در کشور ترکیه پیشرفت زیادی کرده است.

همانطور که میدانید جلوگیری از تخریب خانه های قدیمی به منظور ساخت خانه ی جدید و بجای آن تجدید و نوسازی ساختمان ها نقش زیادی در زیبایی سنتی این شهر و جذب مسافران علاقمند به تاریخ را ایفا میکند.

استانبول به طور کل برای یک سفر هیجان انگیز ، مدرن و همینطور چشم نواز سنتی و تاریخی و در جایگاه تفریحی و پر خرید میتواند یک انتخاب ایده ال باشد.

برای مسافرین این شهر قایق سواری در طول بوسفور، امکان بازدید از این تنگه و خانه های سنتی که به آنها (یالی) گفته میشود را فراهم میکند.

در میان بازارهای قدیمی میتوان به بازار بزرگ سرپوشیده و بازار محمد پاشا یا همان بازار ادویه اشاره کرد در این بازار انواع ادویه های معروف و مطرح ترکی و نوعی شیرینی خاص و معروف (لوکوم) برای فروش عرضه میشود در این بازار بیشتر کسبه برای جذب مشتری با یک فنجان چای و بشقابی از انواع لوکوم پذیرای مسافران خارجی میشوند.

در این بین اشاره ای هم میکنیم به خیابان استقلال که قدم زدن در طول آن برای مسافران خالی از لطف نیست.

 

 

خیابان معروف استقلال ( استیکلال جاده سی ) که بی شک هر مسافری که به شهر استانبول وارد می شود  علاقمند است حتما به این خیابان زنده سر بزند. مغازه های کوچک و برزگ ، رستورانها و کافه های متنوع  متناسب برای هر نوع سلیقه و هر سنی را در سراسر این خیابان زیبا و منحصر بفرد را تماشا کند. شلوغی و زنده بودن 24 ساعته جاده استقلال یکی دیگر از جذابیتهای این خیابان می باشد. 

 

پاساژ چیچک که در سال 1876 ساخته شده ، دومین ایستگاه متروی جهان با نام تونل در محله قدیمی گالاتا که از سال 1875 شروع به کار کرد، قدیمی ترین دبیرستان ترکیه با نام مدرسه سلطنتی گالاتا ، کلیسای سنت آنتونی بادوا، کلیسای ارمنی گریگوری، کلیسای کاتولیک رومی، کلیسای ارتدوکس یونانی، خانه مولوی گالاتا بخشی از بناهای تاریخی این خیابان به شمار می آیند.

در این خیابان تقریبا می توانید همه خریدهای خودتون رو انجام بدین، لباس، لوازم موسیقی ، عطر، لوازم ورزشی و آرایشی، دکوراسیون منزل، تکنولوژی و ... 

با کمی گشت و گذار در کوچه های اطراف می تونید با فروشنده ها به روش سنتی ترکیه بر سر قیمت چونه بزنید اما در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که در قسمت اصلی خیابان واقع شده اند و متعلق به برندهای مشهور ترکیه هستند اصلا بر سر قیمت چونه نزنید.

 

 

 

برج گالاتا ( گالاتا کوله سی ) که قبلا با نام برج عیسی مسیح شناخته مشد. برجی که تاریخ ساخت دقیقش مشخص نیست اما ساخت آن به سال 500 میلادی تخمین زده می شود که توسط رومانی ها ساخته شده است.

این بنای تاریخی که قدیمی ترین و معروف ترین اثر تاریخی استانبول به شمار می آید در دوران مختلف حکومتی ترکیه با اهداف جداگانه مورد استفاده قرار گرفته است.

این بنا با ارتفاع 70 متر ، با عرض 10 متر و 9 طبقه با وزنی معادل 10 هزار تن بوده که امروزه در طبقه بالای این برج رستورانی قرار دارد ه می توانید با صرف غذا و گذراندن زمان از مناظر اطاف و شهر زیبای استانبول و همچنین جزیره یاریم آدا لذت ببرید. که ما پیشنهاد می کنیم حتما این کار رو تو غروب انجام بدین.

 

 

نکته جالب توجه این است که این برج تا سال 1749 بلندترین ساختمان شهر استانبول به حساب می آمد.

یکی از اهداف مورد استفاده از این در زمانهای قدیم نظارت بر حمل و نقل کشتی ها و شناسائی کشتی های دشمنان بود که سال بعد به عنوان زندان و دیده بانی استفاده شد.

این برج در گذر زمان شاهد اتفاقات زیادی بود که از جمله آن می توان به آتش سوزی ها در قرون 18 و 19 میلادی اشاره کرد و همچنین طوفانهای شدید که به سقف برج آسیبهای فراوانی رساند و سال ها بعد سقف آن به شکل مخروطی تغییر پیدا کرد.

همچنین در قرن سیزدهم دچار بلایای طبیعی زیادی شد و بیشترین صدمه را در سال 1509 میلادی تجربه کرد و تا به مرحله ویرانی رفت که در آن زمان معمار مشهور ترکیه ای به نام هایرتین مرمت این برج را به عهده گرفت و به خوبی و با مهارت خاص این کار را به پایان رساند و پس از آن دیگر به عنوان زندان مورد استفاده قرار نگرفت.

 

 

برای دیدن این برج باید خیابان استقلال را طی کنید تا بتوانید این برج زیبا رو بازدید کنید.

این برج شامل : ورودی برج ( با پله های مارپیچ هیجان انگیز ) - سکوی تماشا - رستوران و کافه برج می باشد.

بازدید از این برج شامل هزینه بوده که از بزرگسالان 25 لیر ترکیه و کودکان 12 لیر ترکیه دریافت می شود و ساعات بازدید از آن 9 صبح الی 2030 شب می باشد.

 

اما مسجد زیبای ایاصوفیا که در معرفی استانبول به جهان نقش موثری دارد.

 

 

کمتر مسافری پیدا میشود که در سفر اول خود به استانبول در صف مسجد ایاصوفیه منتظر بازدید این بنای عظیم و تاریخی منتظر نباشد این مسجد ۸۶ سال پیش به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شده است.

در کنار این مسجد با عظمت و زیبا موزه توپکاپی قرار گرفته است که در سفر خود به استانبول پیشنهاد می کنیم حتما از این بنای تاریخی دیدن فرمائید. و در بازدید خود از موزه ی توپ کاپی به بخشی که به موزه ی اسلامی معروف است و در ان اشیایی که بازمانده از پیامبران الهی و امامان هستند نگهداری میشود حتما سر بزنید.

 

این اشیا گرانبها عبارتند از:

عمامه حضرت یوسف، عصای حضرت موسی، لنگه قدیمی در کعبه، کلید قدیمی در کعبه، قرآن بسیار قدیمی روی چرم و مهر پیامبر با متن دست نوشته  " محمد رسول الله " ، بخشی از زره حضرت یحیی که گفته میشود قسمتی از استخوان دستش نیز در آن قسمت از زره قرار دارد، پیراهنی منسوب به امام حسین ، عصا و شمشیرهای پیامبر، دو دندان پیامبر، چند تار از ریش محاسن پیامبر که داخل جعبه نگهداری میشوند، نامه های دست نوشته منسوب به پیامبر، عمامه و کفش که که گفته میشود در شب معراج بر پای مبارک حضرت رسول بوده است.

 

 

در ادامه اشاره ای میکنیم به مکانهایی که بهتر است در سفرمان به این شهر برای بازدید مد نظر قرار دهیم:

  • مسجد سلطان احمد
  • برج دختر ( کیز کوله سی )
  • مینیاتورک
  • تنگه بسفر
  • روملی حصار
  • یدی کوله (هفت برج)
  • برج گالاتا
  • کاخ توپکاپی
  • کاخ بیلربی
  • کاخ چراغان
  • کاخ دلماباغچه
  • تپه های چاملیجا (بام استانبول)
  • جزیره بیوک آدا (یا پرنسس)
  • موزه هنرهای اسلامی ترکیه
  • موزه باستان شناسی
  • موزه فرش ترکیه
  • بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)
  • میسیر چارشیسی (بازار ادویه)
  • موزه موزاییک واقع در بازار پشت ایاصوفیه

 

بهترین و خوشمزه ترین غذاهای ترکیه

 

 

جنوب تا شمال ترکیه ، شرق تا غرب ترکیه ، شهر به شهر با تنوع غذاهای لذیذ و منحصر به هر شهرش هر مسافری را با هر ذائقه غذائی وسوسه می کند.

استانبول فستیوالی از رستورانهای متعدد و خاص هر شهر ترکیه مقصد خوبی برای مسافرانی هست که به غذا اهمیت بیشتری می دهند.

سبزیجات تازه و مرغوب ، مواد خوشمزه ، گوشتهای نرم و چاشنی دار ، تنوع سالاد و پیش غذا همیشه مورد استفاده رستورانهای ترکیه ای می باشد.

امروزه علاوه بر جذابیتهای توریستی ترکیه ، غذاهای لذیذ ترکیه یکی دیگر از عوامل اصلی جذب توریست به این کشور می باشد. در ادامه سعی کردیم با انتخاب غذاهائی که در اکثر رستورانها سرو می گردد شما را با منو غذائی ترکیه آشنا کنیم .

  • کوفته

  • مانتی

  • پیده

  • دلمه

  • کباب های ترکی 

  • دنر کباب

  • بورک

  • نوهوتلی پیلاو

  • چی کوفته

  • ایچلی کوفته

  • یاپراک سارماسی

  • غذاهای دریائی

  • کوزو تاندیر

  • ایمام باییلدی

  • ازوگلین چرباسی

  • مرجمک چرباسی

  • ایشکمبه چرباسی

 

یه پیشنهاد خاص هم به شما داریم : هیچ وقت در سفر به ترکیه برای یک وعده هم که شده صبحانه خود وان کاهوالتیسی ( صبحانه مخصوص شهر وان ) رو فراموش نکنید. ( با اینکه تمام هتلهای ترکیه خدمات صبحانه رو هم دارن اما سعی کنید تو یکی  از رستورانهای ترکیه این صبحانه رو حتما امتحان کنید.)

 

 

وقتی سخن از شهر استانبول به میان میاد معمولا همه یه سری اطلاعات از جمله جاهای دیدنی یا اطلاعات کلی رو داریم، اما شاید این 16 مورد رو که در زیر به آنها اشاره کردیم را نمیدونین، در ادامه مطالب با ما همراه باشید.

 

- شهر استانبول با 3113 مسجد به شهر مساجد مشهور است.

- تنها شهر جهان است که نیمی از آن در آسیا و نیم دیگر آن در اروپا قرار گرفته است و توسط تنگه بسفر از هم جدا شده اند که این تنگه دریای مرمره رو به دریای سیاه وصل میکند.

- استانبول پایتخت بسیاری از امپراطوریهای قدیمی مانند روم ، روم شرقی و عثمانی بوده است.

- این شهر با 13.5 میلیون جمعیت بزرگنرین و پرجمعیت ترین شهر ترکیه می باشد.

- مسجد و کلیسای ایاصوفیه که در سال 537 میلادی به عنوان یک کلیسای ارتدوکس بنا شده بود که 916 سال بعد توسط امپراطوری عثمانی به مسجد تبدیل شد و هر ساله 3 میلیون توریست از این مسجد بازدید می کنند.

- ایا صوفیه به مدت 900 سال به عنوان بزرگترین کلیسای جهان شناخته می شد که با احداث کلیسای سویل اسپانیا در سال 1520 عنوان بزرکترین کلیسا از ایاصوفیه گرفته شد.

- بازار بزرگ استانبول که یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سنتی جهان شناخته شده است. داراری بیش از 5000 فروشگاه ، 60 کوچه بوده و روزانه 300.000 نفر از این بازار دیدن می کنند. که با ثبت 91.250.000 بازدید در سال 2014 عنوان پرطرفدارترین جاذبه توریسیتی جهان را از آن خود کرد.

- همه ما فکر می کنیم که گل لاله نخستین بار از کشور هلند صادر شد. اما جالب اینجاست که در سال 1554 میلادی برای اولین بار پیازهای گل لاله توسط امپراطوری عثمانی به شهر وین اتریش فرستاده شد و خیلی بعد ها به هلند رسید.

- با اینکه این شهر توسط دریا احاطه شده است اما با این حال بارش برف هر سال در این شهر پدیده جوی عادی به شمار می آید.

- متروی این شهر در سال 1875 میلادی ساخته شده اند که سومین متروی قدیمی جهان بعد از لندن و نیویورک محسوب می گردد.

- در زمان امپراطوری عثمانی بیش از 1400 سرویس بهداشتی در سطح شهر استانبول قرار داشت.

- رمان مشهور ( قتل در قطار سریع السیر شرق ) در هتل پرا پالاس استانبول توسط آگادا کریستی نویسنده معروف جهان نوشته شد. این قطار بین سالهای 1883 تا 1977 مسیر بین استانبول و پاریس تردد می کرد.

- جزایر پرنس استانبول که از 9 جزیره نزدیک به ساحل تشکیل شده است، تردد وسایل نقلیه موتوری ممنوع بوده و مسافران و اهالی جزیره ها از  درشکه برای تردد استفاده می کنند.

- استانبول 660 سال قبل از میلاد مسیح (بیزانتیوم) نامیده می شد که پس از آن کنستانتین کبیر این شهر را پایتخت روم شرقی اعلام کرد و نام قسطنطنیه رو بر روی این شهر گذاشت و در سال 1930 به صورت رسمی نام این شهر استانبول شد. با این حال بسیاری از مردم همچنان از نام قسطنطیه استفاده می کردند 

- 4 اسب برنزی که در کلیسای جامع سن مارکو قرار دارند در قرن سیزدهم توسط رومی ها از میدان اسب دوانی استانبول به کلیسای سن مارکو انتقال داده شده اند.

- در سال 2014 میلادی شهر استانبول به عنوان پرطرفدارترین و جذاب ترین مقصد توریستی با شرکت میلیون ها نفر در نظر سنجی جهانی انتخاب گردید.

 

 

و در آخر میپردازیم به یکی از جذابترین بخش سفر به استانبول : لذت خرید مخصوصا برای ایرانیها

بله این روزها سیل زیادی از مسافران ایرانی چندین بار در طول سال به استانبول سفر میکنند، صنعت مد هم بر این اساس پیشرفت زیادی کرده و مارک های ترک در بازار جهانی با مارکهای معروف اروپایی به رقابت پرداخته اند و نسبت به سالهای گذشته توانسته اند جایگاه خوبی برای خود کسب کنند البته با قیمت بسیار مناسبتر...

یکی از مراکز خریدی که به مسافران این شهر توصیه میشود استانبول مال است

بزرگترین مغازه ی اسباب بازی با نام تویز با کاملترین اسباب بازی ها و کاملترین اجناس برند ویکتوریا سکرت در این مرکز خرید قرار دارند.

از برندهای داخلی ترکیه هم بزرگترین مغازه ی مارک ال سی در این مرکز خرید است که با ورود به این مغازه محال است دست خالی از آن خارج شوید.

همچنین لقب بزرگترین پارک سر پوشیده را هم به پارک موی پارک که در استانبول مال ساخته شده است میدهند.

به علاوه ی این امکانات هتل استانبول مال در بالای این مرکز خرید بزرگ به اضافه ی یک مجتمع سینمایی با ۱۶ پرده ی نمایش فیلم هم در این مرکز خرید قرار دارند.

 

 

اگر در خرید به دنبال هیجان بازی در سالن بولینگ هستین و یا به دنبال سالن های نمایش سینمای imax و حتی اسکی روی یخ هستین میتوانید کودکان خودرا در اتاقهای بازی مخصوص کودکان و یا پارک ژوراسیک سر گرم کنید در این صورت ما به شما فوروم استانبول را پیشنهاد میدهیم در کنار خرید ی هیجان انگیز میتوانید به تماشای تنگه بوسفور از بالاترین نقطه این مرکز خرید بپردازید به خصوص در شب این منظره از بوسفور بسیار تماشاییست.

 

 

و اما باکلاس ترین مرکز خرید استانبول که برندهایی نظیر پرادا،  آرمانی،  شنل،  دیور و مارک های شیک ترک دیگر مانند Max Mara و زارا در انجا وجود دارد که با قیمت مناسبی نسبت به بازارهای جهانی عرضه میشود و همین طور اکواریوم غول پیکر با طولانی ترین تونل ابی دنیا در مرکز خرید زورلو قرار دارد یکی دیگر از مراکز محبوب خرید در استانبول مرکز خرید زورلو است جالب است بدانید اولین و تنها نمایندکی رسمی اپل نیویورک در این مرکز خرید قرار دارد و نکته ی جالب دیکر اینکه اولین فروشگاه های مارک های معروف دنیا Brooks Brothers, Industrie Denim , Lanvin, Pomellato, Stella McCartney و Superdry تنها در مرکز خرید زورلو استانبول قرار دارد.

 

 

مراکز خرید کانیون و پالادیوم هم در لیست مراکز خرید نسبتا ارزان قیمت و محبوب استانبول قرار دارند که تمام نیاز های یک خانواده به صورت یک جا تامین میشود.

 

 

از دیگر مراکز خرید ارزان قیمت در استانبول می توان به مرکز خرید  اولوویم  در منطقه زیتون بورنو ، مرکز خرید ایرپورت  در منطقه آتاکوی، مرکز خرید کاله در منطقه نزدیک فرودگاه آتاترک، مرکز خرید اوپتیموم در منطقه آتاسیر در بخش آسیائی استانبول، مرکز خرید ویاپورت در نزدیکی فرودگاه سابیها گوکچن در بخش آسیائی استانبول نام برد.

 

 

بهترین مسیرهای پروازی به شهر زیبای استانبول

 پرواز مستقیم از تهران - پرواز مستقیم از ارومیه - پرواز مستقیم از تبریز